شهر ما خانه ما نیست ...؟؟
 
مطمئناً همه ما جمله «شهر ما خانه ماست» را بسیار بر روی در و دیوار و تابلوهای سطح شهر دیده‌ایم، حتی در دوران دبستان، درسی با همین عنوان نیز داشتیم و از همان دوران به ما یاد داده شد که شهر دومین محل زندگی ماست و همانگونه که در خانه رفتار می‌کنیم در شهر هم باید این گونه عمل نماییم. این رفتار اجتماعی اگر چه امری ضروری برای هر فرد به شمار می‌رود و کسی حق سرباز زدن از آن را ندارد ولی به ظاهر بعضی افراد چندان به آن توجهی ندارند و شهر را با خانه خود متفاوت می‌بینند. این افراد به راحتی در سطح شهر زباله می‌ریزند، آشغال در جوی آب رها می‌کنند و هزاران رفتار دور از شان دیگر که هر کدام اثرات منفی زیست محیطی و بهداشت به همراه می‌آورد. همه ما باید باور کنیم که شهر ما خانه ماست ولی در ابعادی بزرگتر و باید به نظافت آن اهمیت بدهیم، اما متاسفانه نه تنها رعایت نمی‌کنیم بلکه همیشه فقط و فقط مشکلات مربوط به آلودگی شهر را از چشم شهرداری و عدم توجه دستگاه‌های مسوول می‌بینیم. کسی منکر انجام وظیفه و مسوولیت شهرداری در این باره نیست ولی آیا خود ما شهروندان مسئول‌تر نیستیم؟
 اگر فقط مدعی هستیم که شهرداری باید به وظایف خود عمل کند آیا نمی‌توانیم تا حدی رفتار و اعمال خود را نیز مورد تجدید نظر قرار بدهیم؟
اگر خود ما به طور مستمر و جدی در حفظ فضاهای عمومی شهر به خصوص حفظ پاکیزگی کوشا نباشیم به طور قطع هیچ مدیریت شهری نمی تواند در زیبا سازی و پاکیزگی شهر موثر باشد. یادمان باشد که شهر خوب، یافتنی نیست بلکه ساختنی است.
در بسیاری ازشهرهای جهان، خیابان‌ها و محلاتی وجود دارد که در و دیوار و سنگفرش آن یادآور واقعه‌ای تاریخی یا روزهایی تاثیرگذار در پیشینه و فرهنگ آن شهر و آن کشور است. در تعداد زیادی از این شهرها، تغییر نمای خارجی ساختمان‌های این خیابان‌ها به هیچ وجه مجاز نیست و مالکان خانه‌ها حق ندارند با اعمال سلایق شخصی، تغییری در خاطره جمعی و هویت شهر به وجود آورند، حتی حق ندارند در این خیابان‌ها تنقلات مصرف کنند یا نوشیدنی بنوشند؛ چون ممکن است ذره‌ای از زباله خود را در آن منطقه رها کنند و هویت شهر مورد بی نظمی قرار گرفته و نظافت آن از بین برود، ولی در شهر ما که هر ذره از آن ارزش معنوی دارد، هر گوشه از آن پر شده از آثار تاریخی و زیبایی‌های طبیعی و منحصر به فرد، به راحتی بعضی افراد نظافت و حفظ این اصل را زیر پا می‌گذارند. شاید باور نکنید اما رفتار به ظاهر ساده ما می‌تواند شهر را به یک زباله دانی تبدیل کند.
 تصور کنید هر کدام از ما یک برگ کاغذ روی زمین رها کنیم، وقتی 40 برگ روی هم دفترچه 40 برگی به قطر به آن بزرگی می‌سازد چندین هزار کاغذ روی هم چه صحنه‌ای به وجود می‌آورد؟ حال تصور کنید به جای کاغذ، زباله‌های ما میوه‌های فاسد شده، غذاهای کپک زده، سبزیجات زائد و ... باشد آن وقت آیا مجالی برای زندگی در این شهر پیدا خواهید کرد؟ شهر ما ارزشی به مراتب بالاتر از خانه ما دارد. هویت شهری را نمی‌توان جعل کرد بلکه باید در حفظ و زیبایی آن کوشید. کدام یک از ما طالب هستیم در محیطی زندگی کنیم که دور تا دور آن بوی زباله به مشام برسد و در جوی و کنار خیابان انبوهی از زباله‌ها روی هم تلمبار شده باشد؟ یکی از روانشناسان بالینی در این باره به موضوع جالبی اشاره می‌کند، او می‌گوید: افرادی که به نظم و نظافت اهمیت نمی‌‌دهند به هیچ وجه نمی‌توانند بین اموال عمومی و اموال شخصی تفاوت قائل شوند. آنان هنوز این واقعیت را در مورد مالکیت فردی و جمعی درک نکرده و نمی‌توانند آنها را با هم یکسان ببینند. این افراد کاملاً سالم‌اند ولی با کمبود آموزش و الگو مواجهه‌اند. به عقیده بنده کسانی که نسبت به یک موضوع ساده مثل توجه به نظافت شهری با مشکل روبرو هستند از اختلاف رفتاری رنج می‌برند. در واقع این افراد در عمل به هنجارها مشکل داشته و دچار مسائل رفتاری هستند. در ابتدایی‌ترین وجه، کسی که هنوز از هیچ رشد اخلاقی برخوردار نیست تا زمانی که مورد تنبیه یا توبیخ قرار نگیرد یک حرکت نادرست را تکرار می‌کند؛ مثل ریختن زباله‌ها بیرون از خانه. کسانی همیشه معیارها را رعایت می‌کنند که در وجودشان درونی شده باشد و پیشرفته‌ترین مرحله اخلاق، درونی‌ شدن معیارها و ارزش‌ها در خانواده است. چه خوب است قبل از تذکر، توبیخ، تنبیه، بد رفتاری و بد برخوردی، خودمان ناظر بر اعمال خویش باشیم.
شهر ما خانه ماست حتی مهم‌تر از خانه ...


تاريخ : 31 / 5برچسب:, | 23 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

شهردار دور دوم
اعضای شورای شهر در دوره دوم پس از نقد و بررسی به آقای جعفر حسنی برای در اختیار گرفتن سکان شهرداری رای اعتماد دادند.
آقای جعفر حسنی نیز همانند دیگر شهرداران سابق فرهنگی بود، که بنا به درخواست شورا عرصه تعلیم وتربیت را رها کرد و برای خدمت به شهرداری لردگان آمد.وی چند سالی بر کرسی شهرداری نشست تا اینکه در تغییر وتحولی عام که همیشه شورا و شهرداری لردگان را دگرگون میسازد، آقای حسنی کنار گذاشته شد و پس از وی تا پایان عمر شورا، شهرداری بدون شهردار و همیشه با حضور قاسمی و نادری و...به عنوان سرپرست شهرداری اداره شد.
آقای حسنی پس از کنار گذاشتن ،دیگر در مدیریت های شهری و استانداری فعال نبود و به عرصه تعلیم و تربیت بازگشت .دوستان برای نتیجه گیری در مورد شهردار دور دوم و کارایی این عزیز بزرگوار وب لردگان شهر من را همراهی کنید.


تاريخ : 25 / 5برچسب:, | 11 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

3- مخاطبین کمیسیون
 
این اشخاص که تحت عنوان ذی نفع از آنها نام برده می شود کسانی هستند که به نوعی در موضوع تخلف منصرف هستند در این خصوص نیز آراء متعددی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است

 

4- ترکیه اعضای کمیسیون
اعضای کمیسیون بر طبق تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری ها عبارتند از :
الف- نماینده وزارت کشور
ب- یکی از قضات دادگستری
ج- نماینده شورای اسلامی شهر
د- نماینده شهرداری ( نماینده شهرداری صرفاً برای ادای توضیح حاضر می شود و حق رأی ندارد )
 
5- انواع تصمیمات
با توجه به تبصره های ماده 100 قانون شهرداری ها تصمیمات کمیسیون عبارند از :
الف - تخریب
ب- اخذ جریمه
 
 

 



تاريخ : 23 / 5برچسب:, | 15 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

معرفی کمیسیون :
 
1- تعریف
به منظور رسیدگی به اختلافات حاصله فی ما بین اشخاص بر طبق مقررات حاکم ، مراجع مختلفی پیش بینی می شود که این مراجع در یک تقسیم بندی کلی به مراجع عام و خاص تقسیم می شوند . مرجع عام نهادی است که می تواند به کلیه اختلافات رسیدگی کند مگر آنچه را که قانونگذار در صلاحیت مراجع خاص قرار داده باشد با این بیان ، مرجع خاص نیز تعریف گردید ، این مرجع نهادی است که تنها حق رسیدگی به امور تصریح شده توسط قانونگذار را دارد . مراجع عام نیز به دو قسمت کلی تقسیم می شوند که عبارتند از دادگستری و دیوان عدالت اداری که به موجب اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، دادگستری مرجعی است که به تظلمات ، تعدیات ، شکایات ، حل و فصل دعاوی و رفع خصومت و اخذ تصمیم اقدام می نماید و دیوان عدالت نهاد عام اداری است . نهادهای رسیدگی کننده در یک تقسیم دیگر با توجه به مرجع رسیگی به نهادهای قضایی و شبعه قضایی تقسیم می شوندمنظوراز نهاد شبعه قضایی نهادی است که به موضوع پیش بینی شده توسط قانونگذار رسیدگی و اتخاذ تصمیم می کند ، بی آنکه از جسن محاکم دادگستری باشد . پیش بینی نهادهای خاص یا شبه قضایی هرگز به مفهوم رهایی موضوع از حیث بازنگری مراجع عالی و عمومی نیست و تنها به منظور رسیدگی بهتر به موضوع از حیث تخصص است .
از جمله این نهادهای خاص و شبه قضایی ، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری هاست . در این ماده چنین آمده است : « ما لیکن اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان ، از شهرداری پروانه اخذ نمایند . شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع شده باشد جلوگیری نماید . »
با توجه به این مقدمه می توان این کمیسیون را چنین تعریف نمود : کمیسون ماده 100 قانون شهرداری ها نهادی است خاص و شبه قضایی که به اختلافات مردم و شهرداری در خصوص اقدامات عمرانی و شروع ساختمان رسیدگی و اقدام به اتخاذ تصمیم می نماید تصمیمات این نهاد همان گونه که خواهد آمد قطعی نبوده و در نهاد دیگر تحت عنوان عدالت اداری قابل بررسی است با این توضیح که اگر تصمیم این کمیسیون علیه مردم باشد می توان جهت اعتراض به این تصمیم به دیوان که تنها مرجع عالی و عمومی اداری است ، مراجعه نمود .
2- صلاحیت کمیسیون
هر نهادی که به موجب قانون تشکیل می گردد با توجه به تخصصی یا عام بودنش می تواند به موضوعات رسیدگی نماید و نمی تواند بدون توجه به محدوده ای که قانونگذار تعیین نموده اقدام به اتخاذ تصمیم نماید کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها نیز این قاعده مستثنی نبوده و تنها در محدوده تعیین شده در تبصره های این ماده می تواند به موضوع رسیدگی نماید به موجب تبصره های ماده 100 قانون شهرداری ها این کمیسیون در موارد زیر شروع به رسیدگی می نماید :
الف - احداث بنای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ( مانند تجاوز به معابر شهر ، عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن آن ، اضافه بنا )
ب- احداث بنا یا شروع به احداث بنا بدون اخذ پروانه در مورد صلاحیت کمیسیون با توجه به متن ماده و تبصره های آن ممکن است اختلاف نظر صورت گیرد به عنوان مثال می تواند به رأی مورخ 25/12/1381 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اشاره نمود در این موضوع اختلاف در خصوص صلاحیت کمیسیون ماده 100قانون شهرداری ها در مورد افزایش تعداد مغازه های اجرایی بر خلاف پروانه ساختمانی بوده است که برخی از شعب آن را پذیرفته و برخی دیگر رد نموده اند که نظر به همین اختلاف هیئت عمومی دیوان در این مورد چنین اظهار نظر کرده است « با عنایت به ماده 100 قانون شهرداری ها و تبصره های آن مالکان اراضی واقع در محدوده شهرها مکلفند با اخذ پروانه از شهرداری مربوطه و رعایت مراتب مندرج در آن اقدام به احداث ساختمان با مساحت و کاربری مذکور در پروانه مربوطه نمایند .
بنا به جهت فوق الاشعار و این که اقدام مال به افزایش تعداد واحدهای تجاری بیش از میزان و تعداد مذکور در پروانه صادره پس از صدور گواهی پایان کار بدون اخذ جواز مجدد از شهرداری وجاهت قانونی نداشته ، رأِی قطعی کمیسیون وفق مقررات صادر شده است »

 



تاريخ : 18 / 5برچسب:, | 15 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

چرا حقیقت تلخ است؟
 
 زیرا جهل ما را می شکند.
زیرا غرور ما را خدشه دار می کند.
زیرا دروغ ما را رسوا می کند.
زیرا فریب ما را باطل می کند.
زیرا ادعای ما را پوچ می سازد.
زیرا مرگ ما را خاطر نشان می کند.
زیرا فنای ما را به یادمان می آورد.
زیرا واقعیت ما را آشکار می کند.
زیرا خدا را اثبات و ما را نفی می کند.
                                                                   استاد خانجانی


تاريخ : 17 / 5برچسب:, | 17 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

قانون چه میگوید؟حق با کیست؟
 
فضای سبز؟؟؟؟؟دو کلمه زیبا اما جنجالی؟؟
 
وقتی وارد دادگستری شهرستان لردگان و یا حتی شعبه های تجدید نظر در استان میشوید و یا با عده ای از زمین داران شهرستان هم کلام میشوید به خوبی خواهید فهمید چرا جنجالی؟؟ دوستان عزیز در ادوار مختلف شهرداری لردگان ، علیه شهرداری لردگان مبنی بر تصرف زمین مالکان و تخصیص این زمین به فضای سبز در شعبات مختلف دادگستری شکایتهایی شده و در جریان است که بیشتر پرونده های مذکور به نتیجه خاصی تا به حال نرسیده است. این که چرا به نتیجه نرسیده ،در حیطه وظایف قضات محترم دادگستری شهرستان و استان است.
بحث بنده حقیر این است که آیا شهرداری مجاز به انجام این کار یعنی تصرف زمینهای مذکور میباشد ؟؟اگر مجاز نیست چرا مسئولان محترم و مربوطه هر چه زودتر جلوی این تصرف ها را نمیگیرند؟
در صورت مجاز بودن بر چه اساس و قانونی این مجوز را دریافت و از کدام نهاد دولتی باید مجوز بگیرد ؟آیا نهادی در جهت تایید این مجوز وجود دارد؟آیا باز هم شورای شهر در تهیه این مجوز سهیم است؟
و  در صورت وجود نهاد مشخص و تایید توسط نظام جمهوری اسلامی و دستگاههای ذیربط آیا معوضه ای در این جهت به مالک زمین باید پرداخت بگردد؟
اگر قرار بر پرداخت معوضه نیست آیا ظلم در حق  مردمان شایسته و زحمت کش شهرستان نیست؟آیا قانونی در جهت حمایت از این عزیزان تنظیم نشده است؟
و اگر قرار بر پرداخت معوضه است چگونه و بر چه اساس خواهد بود؟میزان ارزش ریالی زمین را چه کسی مشخص میکند؟آیا مرجع و دستگاه خاصی ملزم به این کار شده است؟
مدتهای زیادی است روی مطلب فوق با اکثریت وکلا و مالکان زمین و مشاوران خاصی مشورت کرده ام اما هنوز سر در گم شده ام که جواب نهایی سوالاتم چیست؟؟
هر عزیزی که توان پاسخگویی و کمک در جهت رسیدن به پاسخ های مطلوب را دارد مرا یاری کند تا در جهت شفاف و سازی وآگاهی مردمان شهرمان گامی برداشته باشیم.


تاريخ : 11 / 5برچسب:, | 18 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
همان طور كه انتظار مي رفت، متأسفانه تخريب گران و شايعه سازان كه ديگر امروز همه مردم اهداف آنان را به خوبي مي شناسند، در اين ساعات آخر اقدامات خود را تشديد كرده اند. در اين خصوص لازم ميدانم نكاتي را متذكر شوم:
آقای احسان ضمن تشکر فراوان از انتقاد(یا شاید انتقام، شما اما از کی وچرا نمیدانم)
 احسان که تنها با نام احسان و بدون شهرت در قسمت نظرات انتقادی نوشته اید که نشان دهنده کوته نظری شما بوده است! هر چند که احسان نام بزرگی است ،؟؟؟ اگر اطلاع کامل از هویت بنده و خانواده  ام ندارید خواهشا بدون دلیل و منطق حرفی نزنید که در آخر الزمان مدیون و شرمنده بنده خواهید شد هر چند متوجه هستم مشکل شما از کجا آب میخورد و چرا تیر اتهامات نابه جا را به سمت بنده روانه کرده اید ؟
"ناآگاهی ریشه شر است! و بازی زندگی بازی با بومرنگ است. افکار، اعمال و گفته‌های ما خیلی زود با دقت بسیار زیاد به خودمان برمی‌گردد.و چون فکر می‌کنم فقط یکبار زندگی خواهم کرد، هر کار خوبی که می‌توانم انجام دهم، هر مهربانی که می‌توانم به مخلوقات خدا نشان دهم باید انجام دهم. نباید آن را فراموش کنم یا برای بعد بگذارم چون ممکن است بار دیگری متولد نشوم.. من بیشتر از این که شما فکر خواهی کرد در راه رسیدن به هدفم که هدف من و مردمان شهرم وآن هم رسیدن به شهری زیبا آرام و دارای شورا و شهرداری قدرتمند است  صبور خواهم بود...
پس گمان نکنید با تهدید و تهمت به جایی خواهید رسید ...
 
یارب بر خلق ناتوانم نکنی
در بوته ی صبر امتحانم نکنی
از طعنه ی دشمنان مرا باکی نیست
مستوجب رحم دوستانم نکنی


تاريخ : 5 / 5برچسب:, | 17 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

جمع بندی نهایی شورا و شهرداران در دوره اول:
از اعضای شورا اول با توجه با شخصیت آقایان حسین بامیری و اسدالله بامیری این دو عزیز بیشتر از اعضاءدیگر مورد توجه دوستان قرار گرفتند.هر چند در این فرایند گزینه هیچ کس بیشترین آمار را قبل از این دو عزیز داشته است.
در مورد شهرداران که بحث های خوبی انجام گرفت از بین دو نفر یعنی آقایان ولی نادری و حسین بامیری آقای حسین بامیری مورد توجه قشر زیادی از نسل جوان قرار گرفت و شهردار خوب در این دوره معرفی شده است.
دوستان با توجه نزدیک بودن به پایان دوره سوم دوست دارم در هر دوره دو نفر از بین هر دوره شورا که جمعا شش نفر خواهند بود و یک نفر نیز بین شهرداران به عنوان شهردار برتر معرفی نماییم که از این عزیزان به طور رسمی تقدیر تشکر شود حال هر کس با این نظر موافق است ما را در ادامه بحث نسبت به دوره های بعد  شورا و شهرداران همراهی نماید.
بهترین عضو شورای شهر لردگان در دور دوم کسیت؟
1:جمشید محمدی
برای دومین دوره متوالی به عنوان عضو شورای شهر لردگان انتخاب شد .
2:محمد حسنی
کارشناس دانشگاه پیام نور لردگان که زحمات زیادی را در به ثمر نشستن دانشگاه پیام نور متحمل شد.
3:رحمت الله بامیری
فرهنگی که در مدارس نمونه شبانه روزی شهرستان مشغول به خدمت بود.
4:رضا بامیری
عزیز فرهنگی که از تاریخ دانان برجسته شهرستان بود.
5:مرتضی جلیل
کارمند وزارت بهداشت وبیمارستان شهداء لردگان بود.
در قسمت نظر سنجی شرکت فرمایید.


تاريخ : 1 / 5برچسب:, | 14 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |

 

از دوستان عزیزی که در نظر سنجی روند رو به رشد وبلاگ شرکت کرده اند سپاسگذارم.
نظرات:
عالی=84%
خوب=4%
متوسط=0%
بد= 12%


تاريخ : 1 / 5برچسب:, | 14 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |